broadcasting
standards

COMMmISSIon

the bulletin

Nol)5

Embargoed until
0001 Thursday 29 October 1998



Broadcasting Standards Commission

As an independent organisation representing the interests of the consumer,

the Broadcasting Standards Commission considers the portrayal of violence,
sexual conduct and matters of taste and decency in television and radio programmes
and advertisements. It also provides redress for people who believe they have

been unfairly treated or subjected to unwarranted infringement of privacy.

Complaints about standards and fairness

To consider and adjudicate on complaints the Commission has the power to:
* require recordings of broadcast material;

« call for written statements;

* hold hearings about the detail of what has been broadcast.

All the Commission’s decisions are reported in this regular bulletin.

The Commission can also require broadcasters to publish summaries of its
decisions either on-air or in a newspaper or magazine and report on any action

they might have taken as a result.

Fairness Complaints  Page 1-5

Standards Complaints Page 6-17

The Commissioners

The Lady Howe Chairman
Jane Leighton Deputy
Suzanne Warner Deputy
Danielle Barr

David Boulton

Dame Fiona Caldicott DBE
Strachan Heppell CB

Rev. Rose Hudson-Wilkin
Robert Kernohan OBE
The Very Rev. John Lang

Susan Lloyd
Sally O’Sullivan For information contact:
Sioned Wyn Thomas Andrew Ketteringham 0171 233 0398

Shivaun Meehan 0171 233 0402

Stephen Whittle Director Web site: www.bsc.org.uk



Complaints concerning fairness

fairness

Complaints about fairness (unjust or unfair treatment or the unwarranted infringement of privacy) can only be made by

those people directly affected by the broadcast. In considering the facts of the case, the Commission always studies

written exchanges of evidence and usually holds a hearing with both the complainant and the broadcasters present.

Copies of full adjudications on all the following complaints - whether upheld or not - are

available from The Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3JS.

Please enclose a stamped addressed envelope.

Upheld complaints

Thursday Night Live

Carlton Television, 30 October 1
The Commission has upheld a complaint from

Mr Brian Villalobos on behalf of Mr Art Blajos of unjust
or unfair treatment in Thursday Night Live, broadcast by
Carlton Television. Mr Blajos, an evangelist with Victory
Outreach, a Christian ministry based in California with

a branch in London, was invited by Carlton to fly over
from the USA to take part in an edition of Thursday
Night Live. Before his conversion to Christianity, Mr
Blajos had been involved in the Mexican mafia. Mr
Blajos had thought that this was an invitation to speak
about his conversion in the context of a programme
about evangelical churches and their influence, when

in fact the programme was about press criticism of
Victory Outreach and some sects and cults in the UK.

The Commission found that Carlton misrepresented
the subject-matter of the programme when inviting

Mr Blajos to participate, and did not indicate that they
intended to raise press criticism of Victory Outreach
London until a few hours before the live transmission
and that this was unfair.

Although Mr Blajos was treated fairly in the interview
itself, the Commission found that a question to the
audience on whether they would trust Mr Blajos with
their child was unfair in that he was given no specific
opportunity to respond.

The Commission also found that Mr Blajos was unfairly
associated with a number of cults named in the programme.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

South Today

BBC1, 2 April 1998

The Commission has upheld a complaint of unfairness
by Mr Bill Green about BBC1 South’s regional news
programme South Today. The item reported that one of
Britain’s leading yachtsmen, who was preparing for an
international single-handed yacht race, had chosen to
have his boat built in France.

Mr Green, of Green Marine (Lymington) Ltd, a
Hampshire boat builder, was interviewed for the item.
He complained that the interview had been edited so as
to give the false impression that he agreed with a
comment that British boat-builders were technically
inferior to the French yards.

The Commission noted that the BBC accepted that the
editing of the interview might have led to confusion as to
the type of boat being built in France. It also noted that
the BBC offered Mr Green the opportunity to participate
in another item to remove any possible misunderstandings,
but that he felt unable to accept the offer.

The Commission considered that greater care should
have been taken when editing Mr Green’s interview. It
was not clear which type of boat was being discussed
and, as a result, the Commission found that viewers may
have gained the false impression that Mr Green believed
British boat-builders were technologically inferior to the
French yards. This was unfair.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

Broadcasting Standards Commission 1



Complaints concerning fairness

The Underworld: The Krays

L
The Commission has upheld a complaint from Mr
Jeremiah Callaghan of unjust or unfair treatment and
unwarranted infringement of privacy in The Underworld:
The Krays broadcast by BBC1.

The programme alleged that Mr Callaghan was
present at and implicated in the murder of Frank
Mitchell in 1966. The BBC relied on the evidence of
Mr Albert Donoghue, which they said was supported
by consistent “gossip and rumour” in gangland and by
former police officers.

Mr Donoghue, as the sole prosecution witness, had
named Mr Callaghan at the murder trial, although

Mr Callaghan was not a defendant. The trial judge had
directed the jury to find the defendants not guilty on the
grounds that there was no corroborating evidence.

The Commission found that the BBC did not give sufficient
weight to the judge’s directions about the lack of
corroborating evidence and that it was unfair to accuse
Mr Callaghan on the basis of Mr Donoghue’s story.

The Commission did not consider rumour and
gossip or police opinion sufficient sources of
corroboration, nor did it consider Mr Callaghan’s
admitted criminal associations and violent past as
evidence that he participated in Mitchell’s murder.

The Commission also found that the programme-makers
did not make adequate efforts to contact Mr Callaghan,
with the result that he was given no opportunity to put
his side of the story before such grave accusations were
broadcast, and that this too was unfair.

The Commission found that broadcasting a photograph
of Mr Callaghan and naming him in connection with the
murder amounted, in the circumstances, to an
unwarranted infringement of his privacy.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

2 Broadcasting Standards Commission

The Truth About Women

T 2 Ay L et :
The Commission has upheld a complaint of unfairness
from Ms Tanya Smart and Mr Jon Walter about an
edition of The Truth about Women, commissioned by
Meridian and broadcast on ITV.

The programme looked at a number of issues

affecting women in the nineties. Ms Smart and

Mr Walter were interviewed about their views on active
childbirth. They complained that they had been misled
about the programme and their views had not been
properly represented.

The Commission found that the programme-makers

had given Ms Smart and Mr Walter the impression

that this would be a sympathetic, serious and balanced
discussion about active childbirth. In fact, the
programme had been commissioned as a “glossy and
glamorous look” at issues facing women, featuring many
celebrities, chosen because they could be relied on for
“good copy”. Brief extracts from Ms Smart’s and Mr
Walter’s interviews were shown, together with video
footage of Ms Smart in labour. These were intercut with
celebrities’ quips and slighting comments about active
birth. Given the intimate content of Ms Smart and

Mr Walter’s contribution, the Commission found serious
unfairness in the failure of the broadcasters adequately to
describe the format of the programme to them.

The Commission found further unfairness in that the
programme ought to have mentioned that Ms Smart
had already had a child without pain relief; it ought

to have made it clear that this time she had been in
labour for approximately 24 hours before medical
complications required her to move to hospital; it made
active childbirth appear outside the mainstream of
medical practice and more of Mr Walter’s contribution
to the interviews ought to have been shown.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld



West Eye View

2 S L
The Commission has upheld a complaint of unfairness
and unwarranted infringement of privacy by
International Business Systems (IBS) and Mr Jerry

and Mrs Mandy Scriven about HTV’s current affairs
programme West Eye View. The programme, which
featured the IBS partnership and its partners Mr and
Mrs Scriven, looked at network selling.

The Commission considered that HTV’s failure to
provide details of allegations until a short time before
the broadcast deprived IBS of the opportunity to
respond fully. While the use of interviews with former
distributors was not unfair in itself, the Commission
considered IBS should have been given longer to
respond to 18 month-old criticisms. The Commission
also considered that the impression was given that IBS
was directly responsible for advice which critical
interviewees blamed for the failure of their businesses.
This was unfair.

Although HTV was justified in considering the adequacy
of the warnings given about the risks of distributorship,
the Commission found that undue emphasis was placed
on verbal advice with little mention of written warnings.
It also found that the programme may have given the
impression that IBS was secretive. In these respects also,
the programme was unfair.

The Commission considered that the filming and
broadcast of the footage of the Scrivens’ house, together
with the identification of the village in which they lived,
was an infringement of their privacy. It did not find that
the story warranted this infringement. The filming and
use of a shot of the inside of IBS’s business premises was
a technical infringement of the partnership’s privacy,
which was also not warranted.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

Complaints concerning fairness

West Eye View

2 S L .
The Commission has upheld in part a complaint of
unfairness by Amway (UK) Limited and Amway
Corporation (Amway) about HTV’s current affairs
programme West Eye View. The programme looked at
network selling.

While the Commission noted that Amway’s
participation, with contributions from successful
distributors, substantially reduced the impact of the
criticisms by unsuccessful distributors, it found that the
overall message of the programme was unfairly pre-
determined. The Commission found that HTV did

not give Amway sufficient time and information to allow
the company to investigate and answer the specific
criticisms. This was unfair.

Although the Commission considered that Amway’s
representative presented the company’s position well, it
found that HTV did not reflect in any detail her points
about refunds available and warnings given to distributors
about the need for hard work. While accepting that HTV
had no obligation to use Amway’s statement about
litigation with Mr James Dyson verbatim, it found that
HTV’s paraphrase appreciably changed its meaning and
that reference to the case was irrelevant. In these respects,
the programme was unfair to Amway.

The Commission considered that Amway was given

a fair opportunity to respond fully to general allegations.
The omission of any reference to legislative safeguards
did not result in unfairness. Nor did the Commission find
unfairness in the use of interviews recorded 18 months
before the completion of the programme, since the
interviewees were clearly former distributors. In these
respects, the Commission did not find that the
programme was unfair.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upbheld in part

Broadcasting Standards Commission 3



Complaints concerning fairness

Hillsborough

Granada Television, 5 December 1996 and 24 February 1998
The Commission has upheld a complaint from

Dr D N Slater about the programme Hillsborough,
broadcast on Granada Television. The programme
examined the disaster that occurred on 15 April 1989

at the FA Cup semi-final soccer match between Liverpool
and Nottingham Forest at Hillsborough Stadium. The
programme included Dr Slater, a pathologist, giving
evidence at the Coroner’s Inquest which had followed
the disaster and of his telephone conversation with a
police constable who had been involved in the tragedy.
Dr Slater complained that he had been unjustly or
unfairly treated in the programme.

The Commission recognised that this was an
important programme of high quality which had been
extensively researched.

However, it considered that viewers were likely to have
formed the erroneous impression that Dr Slater had, in
some way, improperly influenced the police constable
causing him to alter his earlier statement to the police.
Since the effect of that alteration was a principal element
in the sense of unfairness felt by the families and one of
the major themes of the programme, the Commission
found that it was unfair to Dr Slater.

Furthermore, in the Commission’s view the portrayal

of Dr Slater giving evidence to the Inquest had been
verbally correct but had been undermined by the
programme’s editing and presentation, and by comments
made in subsequent scenes. Inadvertently, this was likely
to have given viewers the inaccurate impression that Dr
Slater had not given proper guidance to the Inquest and
had been suggesting that the victims had not suffered
pain or discomfort. The Commission found that this was
unfair to Dr Slater.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

4 Broadcasting Standards Commission

Here and Now

BBC1, 30 OCOBEr 1996 e i
The Commission has partly upheld a complaint from

Mr Roger Cook and the National Office of Animal
Health of unjust or unfair treatment in an edition of
Here & Now.

The programme included an item about
Organophosphates (OPs) and reported on concerns
about the use of OPs in a range of products including
flea treatments and sheep dips. This was followed by an
interview with Mr Roger Cook, the Director of the
National Office of Animal Health, the representative
body for the UK animal medicine industry.

Mr Cook complained that the programme
misrepresented the extent of his role within the

British pharmaceutical and chemical industry. He also
complained that the BBC, by using his comments

about flea treatments for pets in the context of a separate
class of product, that of sheep dips, presented him as
giving inaccurate information which was potentially
damaging to his professional reputation.

The Commission found that there was a
misunderstanding between Mr Cook and the BBC

as to how his contribution would be used in the
programme. While Mr Cook represents only UK
manufacturers of animal medicines, the BBC treated
him as a spokesman for all the UK producers of
OP-related products. In this respect the Commission
found that, although the BBC could have taken greater
care in how they used his contribution, the result

was not materially unfair to Mr Cook.

However, the Commission found that the BBC’s use of
Mr Cook’s remarks about flea treatments for pets in
relation to sheep dips was misleading and that, although
there was no intention on the part of the BBC to
misrepresent his comments, this was unfair to Mr Cook.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upbheld in part



Watchdog Healthcheck

BECT, 19080y 1998 e
The Commission has upheld in part a complaint

from Mr Adam Jackson, an iridologist, about

Watchdog Healthcheck.

Mr Jackson complained that the nature of the
programme had not been sufficiently explained to him,
that his skills were judged on examinations where he had
a shorter time than usual to carry out his diagnosis, that
facts about his qualifications and fees had been
manipulated, and that his diagnoses were unjustly
criticised without an opportunity to respond directly.

In partly upholding the complaint, the Commission noted
a misunderstanding between the BBC and Mr Jackson
about the nature and purpose of the programme, and
considered that it would have been helpful if the BBC
had made these clearer to him. The Commission
acknowledged that he had consented to carrying out
examinations in a shorter time than usual, but on the
understanding that he would only offer a brief overview.
It considered that it was unfair not to have made this
clear in the programme. The Commission also found that
the programme’s statement that he “had no medical
qualifications” without mentioning his other
qualifications and considerable experience was unfair to
him. The Commission accepted that the programme-
makers attempted to balance the item by including
favourable and unfavourable comment about Mr
Jackson, but found that he ought to have been allowed
an opportunity to respond to the programme’s criticisms.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part

Complaints concerning fairness

Central News East

NI A S :
The Commission has upheld in part a complaint

from Circus King about an item in Central News East.
The item included film taken as part of a report by

an animal welfare group, Animal Defenders, which
alleged cruel treatment of circus animals. Circus King
complained that the item was unfair in that it gave a
false impression of the conditions in which the circus
kept its ponies and that it was deliberately cruel to its
elephants. Circus King also complained that its privacy
had been unwarrantably infringed in that a woman
planted as a “mole” in its employment by Animal
Defenders had taken misleading pictures of the circus
animals and these had been broadcast.

The Commission found that the programme was not
unfair in the way in which it depicted how ponies were
kept at the circus. However, the Commission considered
that the item gave the false impression that Circus King
was deliberately cruel to its elephants and that it had
declined to answer Animal Defenders’ charges, whereas
in fact it had not had the opportunity to do so in the
programme. In these respects there was unfairness to
Circus King.

However, the Commission concluded that, despite the
finding of unfairness, there were reasonable grounds for
concern about the welfare of circus animals and that the
infringement of Circus King’s privacy by the secret
filming of the animals and the broadcasting of parts of
this report was warranted. Therefore the complaint of
unwarranted infringement of privacy was not upheld.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upbheld in part

Not Upheld complaints

Broadcast Programme

27.11.97 Dispatches: 20.02.98
Channel 4 The Builders’ Club

05.02.98 Newsround 19.12.98
BBC1 Circus King

Date of complaint/Complainant

Nature of complaint

Unfair or unjust treatment

National House-Building Council Ltd (NHBC)

Broadcasting Standards Commission 5



Complaints concerning standards

standards

Complaints about standards (violence, sex, or issues of taste and decency such as bad language or the treatment of

disasters) can be made by anyone who has seen or heard the broadcast. In reaching a decision to uphold or not

uphold a complaint, the code and research into public attitudes are considered alongside the material and its context.

In certain circumstances the Commission may also hold a hearing. Standards complaints are considered by a

Standards Panel in the first instance, and can be referred to the Standards Committee.

The Jerry Springer Show

ITV, 15 May 1998, 13301815 e
The Complaint

A viewer complained about the inappropriate

scheduling of scenes of violence.

The Broadcaster’s Statement

London Weekend Television said they did not think the
intermittent instances of violence were particularly
graphic, intense or prolonged. The programme’s host
made frequent attempts to mollify the participants

and security staff attempted to intervene sufficiently
quickly to prevent significant contact between the parties.
While clearly the participants were loud and hot-
tempered to the point of physical confrontation, nothing
in the programme promoted or endorsed their behaviour.
However, LWT would not have broadcast the
programme at this time outside school term time.

The BSC’s Finding

The Standards Committee viewed the programme

and noted scenes of verbal abuse and physical violence.
It considered this particular programme had contained
scenes of unacceptable physical violence that challenged
daytime scheduling conventions. The complaint

was upheld.

Upbheld CN 679

6 Broadcasting Standards Commission

Jerry Springer Uncut

Living, 23 April 1998, 1810-1900

The Complaint

A viewer complained that this programme contained
scenes of unacceptable violence for a programme
broadcast before the Watershed.

The Broadcaster’s Statement

Flextech said that the Jerry Springer show was an
integral element of the Living schedule and had become
one of the most popular programmes on the channel.

It would have been improbable for viewers generally to
have been unaware of the nature and likely content of
the programme.

The broadcaster went on to say that they adhered to
accepted means of measurement used to determine
whether a programme was suitable for broadcast when
children may be watching. The series as whole
consistently remained at a level well below that deemed
to be unacceptable for children viewing.

The BSC’s Finding

The Standards Committee viewed the programme

and noted scenes of verbal and physical abuse.

While the Committee understands that subscribers to
cable and satellite have different expectations of these
services, it considered the programme contained scenes
of unacceptable physical violence for broadcast at

that time as it was in breach of general audience
expectations of pre-Watershed programming.

The complaint was upheld.

Upheld CN 609



TV Offal
Channel 4, 12 June 1998, 2300-2330 oo
The Complaint

A viewer complained about sexual content.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 Television said that the complaint related to a
recording of a telephone conversation between the
programme’s presenter and Mary Whitehouse. The
programme was the fourth in a six-part series in which
the well-known television critic, Victor Lewis-Smith,
critically examined various aspects of television
programmes and the culture and values of the television
production industry generally.

With regard to the recorded telephone conversation,
Channel 4 said that the presenter had identified himself
as speaking on behalf of Channel 4 and had sought Mrs
Whitehouse’s consent to recording the call for inclusion
in a satirical Channel 4 programme. He had told Mrs
Whitehouse that he would be calling himself Frank Gism
from Face magazine and she had given her consent and
said she was familiar with Victor Lewis-Smith’s reviews.

Channel 4 said that Mrs Whitehouse had been made
aware of the item’s satirical and sexual nature. The
sound-effects had been added during the editing process
and had not been played down the telephone line to Mrs
Whitehouse and also the telephone conversation had not
ended as abruptly as it had been made to appear on the
programme for comic effect.

The BSC’s Finding

A Standards Panel watched the programme, noting

it was preceded by a clear warning about content and
that it had been broadcast late at night, well after the
Watershed. However, the Panel considered that the use of
language of a sexual nature in the context of what
appeared to be a hoax call had exceeded acceptable
boundaries. The complaint was upheld.

Upheld CN 879

Complaints concerning standards

Taggart

[TV, 1 March 1998, 2000-2200

The Complaint

Four viewers complained about various aspects

of this police drama. All questioned whether the
depiction of bullying was too graphic and frightening
for a pre-Watershed transmission: one also mentioned
a sexual relationship between a sixth-former and

a teacher’s wife and another that the programme might
encourage paedophiles.

The Broadcaster’s Statement

Scottish Television said that the drama, set in a boarding
school somewhere in Scotland, had been intended to
make a statement about society’s concern with bullying
and victimisation. The fact that people in authority in
the school were turning a blind eye to unacceptable
patterns of behaviour gave rise to the questions posed at
the end of the drama by the former victim herself: who
was the guiltier, the perpetrators or those who let it
happen and did nothing to stop it?

The broadcaster went on to say that they were acutely
aware of the limitations on what could be shown in a
pre-Watershed slot. They had attempted to depict the
events as carefully and as discreetly as possible, while not
diminishing the horror. For example, while boot polish
was shown being heated over a fire, the scene ended with
the victim’s anticipation of what was going to happen.
The torture itself was never shown.

The part of the story which concerned the boy and the
older woman was about a battered wife looking for
comfort and solace. The tone of the encounter was one
of tenderness and sympathy. At no time was there a hint
of salaciousness or seduction, and no explicit sexual
activity was shown.

The BSC’s Finding

A Standards Panel watched the episode, noting the
aspects complained of. It took the view that the theme
of bullying had a place in a drama series dealing with
crime and its consequences. It considered that the
programme was unlikely to have encouraged paedophiles
and that the sexual encounter between the sixth former
and the teacher’s wife had been handled discreetly.
However, the scene illustrating the method of bullying,
transmitted just before the Watershed, was frightening
and menacing in its tone, and lengthy in its duration.
The panel concluded that it had exceeded acceptable
boundaries for a drama broadcast before 9pm. That
aspect of the complaints was therefore upheld.

Upbheld in part CN 331.4

Broadcasting Standards Commission 7



Complaints concerning standards

The Jerry Springer Show

ITV, 30 March 1998, 27 April 1998 and
10June 1998, 1330-1415
The Complaint

One viewer complained about the first of these
programmes, objecting to the behaviour of a young
woman who appeared to be affected by drugs.

The second programme drew four complaints which
concerned the ridiculing of people who had chosen to
retain their virginity and inappropriate sexual content.
The third programme attracted one complaint objecting
to sleazy content. All three programmes were felt to
have been inappropriately scheduled.

The Broadcaster’s Statement

London Weekend Television said the ITV Network
Centre had decided, consistent with episode suitability,
to schedule the Jerry Springer Show in daytime. This
was in light of the series” domestic and world-wide
success as well as its encouraging presence (i.e. indicating
likely public and regulatory acceptance) at all times of
the day in the schedules of ‘Living’ over the last couple
of years. The Controller of Network Daytime viewed
many episodes to identify those considered appropriate.
Those titles were then viewed by the head of compliance
who occasionally rejected, and sometimes edited.

In all deliberations there was an acute consciousness

of when school holidays took place. A careful distinction
was made between programmes appropriate for
broadcast when large numbers of children were available
to view and those acceptable during school hours within
term time. The episodes complained of fell into the
latter category. Factors relevant to the acceptability of
episodes included: the topic; the detail involved in its
discussion; physical violence; and swearing unbleeped

by the producers.

The first episode complained of was called ‘My Kid’s
Friends are Destroying Her’. It featured a teenage girl
and contained a sad account of her relationship with her
family, particularly her mother. All swearing was
bleeped and both Springer and members of the audience
rebuked the girl for the way she spoke to her mother.
Springer was consistently sensitive to the pain and issues
the discussion raised. He was also constructive, giving a
final, even-handed assessment of what he described as a
painful subject. Notwithstanding the American setting,
this seemed to be a topic which would not be alien to
many families in Britain.

8 Broadcasting Standards Commission

The second episode was called ‘I’'m Proud To Be a
Virgin’. It featured three segments, the first two dealing
with a man and a woman who were virgins and
unperturbed by this, and the third featured a man who
was being badgered by his friend to lose his virginity.
The show decided to offer him a selection of women
ostensibly to choose from. Unbeknownst to the friend,
his own sister was one of those on offer. Inevitably

the man chose her but again his real attitude to his
virginity remained unchanged. Springer was careful to
emphasise that no-one was really suggesting that the two
should have sex together.

Springer’s attitude throughout, and particularly in

his “final thought’ was sensible and responsible.

He stressed that those without sexual experience should
not feel pressured into activities they felt unready for.
Both episodes seemed to LWT to be, within the context
of an American daytime talk-show, dealing with serious
issues and adopting an underlying moral attitude most
would endorse. Neither contained language nor details
unacceptable for daytime showing during term time.

The BSC’s Finding

The full Commission considered the three programmes.
Whilst acknowledging the style of the series, it considered
that the young woman who was interviewed in the
programme on 30 March appeared insufficiently lucid to
be in control of her situation. Whilst the series depended
on people willing to discuss intimate details of their lives
in public, it seemed to the Commission that this
interview had been exploitative. The programme
broadcast on 27 April featured interviewees willing to
discuss their virginity. Whilst there was some sexual
detail, the Commission considered that, on balance, the
content had not exceeded that acceptable for broadcast
at that time to an audience familiar with the nature of
the series. Similarly, the Commission considered that the
programme broadcast on 10 June was unlikely to have
exceeded the expectations of the audience. The
complaint about the programme on 30 March was
upheld. Those concerning the remaining programmes
were not upheld.

Upheld in part CN 474/593.4/743



Chris Evans Breakfast Show

Virgin Radio, 23 & 25 June 1998, 07001000
The Complaint

Four listeners complained about an inappropriate sexual
discussion. Another complained about bad language.

The Broadcaster’s Statement

Virgin Radio conceded that segments of the

programme were risqué and possibly not to everyone’s
taste, although no obscene or explicit language was used.
But the broadcaster believed that the content would

not have exceeded the expectations of the vast majority
of the audience, who were familiar with the well-
established style of Chris Evans.

The BSC’s Finding

A Standards Panel listened to the programme, noting the
items complained of. It took account of the established
format of the programme and its customary content, and
considered that the language was unlikely to have caused
offence to the majority of the audience. This aspect of the
complaints was not upheld. However, the Panel took the
view that the sexual discussion had exceeded acceptable
boundaries. This aspect of the complaints was upheld.

Upbheld in part CN 834.3/847.2

Complaints concerning standards

Advertisement for Lucozade
ITV, Various Dates and Times . )
The Complaint

A viewer complained about the use of bad language.

The Broadcaster’s Statement

The BACC explained that when the advertisement
was originally approved the almost inaudible inclusion
of the word ‘bollocks” was not noticed. After viewers
complained the advertisement was re-assessed and
immediately revised to remove the offending word.

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed the advertisement and
acknowledged the action taken by the BACC. It took
the view that the use of the word ‘bollocks’, although
partially obscured, had been unacceptable.

The complaint was upheld.

Upbheld CN 942

Broadcasting Standards Commission 9



Complaints concerning standards

Close Relations

17, 24, 31 May and 7 June 1998, 2110-2220
21202210 e
The Complaint

The Commission received 28 complaints about this
series. Most were concerned with the portrayal of
heterosexual and lesbian sexual activity and a scene
depicting troilism. Bad language, the moral safety of

a child actress, the portrayal of illegal drug taking and

a lewd joke were also complained of.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the series, a dramatisation of a
Deborah Moggach novel, told the story of a few weeks
in the lives of the Hammond family, in the course of
which the couple and their three daughters experienced
an unprecedented level of emotional upset and instability.
Established relationships disintegrated and their
successors (in most cases) proved no more durable.

Far from encouraging adultery or experimentation, the
BBC said that the drama showed the consequences of
embarking on such involvements to be almost entirely
negative. The father experienced only a brief period of
happiness after leaving his wife before his second, fatal,
heart attack. Maddie’s flirtation with lesbianism led to
her being shamelessly exploited. Prue’s problematic
relationship with Stephen was finally destroyed by her
experiment with troilism, and the philandering Robert
ended up losing both his wife and his long-standing
girlfriend. It was only Dorothy - throughout the
representative of traditional values - who, dumped by her
husband on Christmas Eve, found a new relationship
which was fulfilling and potentially durable.

The BBC maintained that the sexual element was crucial
to most of the involvements depicted, and the scenes of
sexual activity marked significant stages in their advance
or decline. In the BBC’s judgement, the depiction of
sexual behaviour was rarely explicit and did not cross the
boundary between dramatic relevance and
gratuitousness; and in most cases was relatively brief.

The BBC said the language used was no stronger than
was necessary to give authentic expression to the strength
of the emotions they were experiencing. The actress who
played Erin’s daughter, Allegra, was properly supervised
at all times. Robert’s ‘lewd joke’ illustrated how he
exploited his wife’s skill as hostess of his imposing
country house and yet cared nothing for her feelings.

Billings in ‘Radio Times’ and on-air warnings informed
viewers of the series’ style and content.

1 O Broadcasting Standards Commission

The BSC’s Finding

The full Commission viewed the drama noting the
complainants’ concerns and the broadcaster’s statement.
It accepted the BBC’s statement that the child actress was
properly supervised and took the view that the restrained
use of bad language was unlikely to have caused
widespread offence. It also considered that the lewd joke
and the presentation of illegal drug taking did not exceed
acceptable limits for a post-Watershed drama series.

In considering the complaints about the sexual scenes the
Commission observed that the majority of these were not
unduly explicit and were integral to the unfolding drama.
None of these complaints were upheld. However, it
considered the sexual scenes involving Prue, her lover
and his wife were treated voyeuristically and that the
depiction of troilism went beyond acceptable limits.

The complaints about the sexual scenes in this particular
episode were upheld.

Upbheld in part CN 667.11/691.4/723.4/739.9



Complaints concerning standards

Not Upheld complaints

Cape Fear

BBC 18 May 1998,2250:0080
The Complaint

A viewer complained about the explicit portrayal

of violence.

The Broadcaster’s Statement

The BBC explained that this was the third showing of
Martin Scorsese’s acclaimed film. It was characterised by
a steady and continuous increase in tension throughout;
the overall atmosphere being one of menace rather than
violence. The suspense was heightened by the occasional
physical outburst that revealed what the main character
was capable of and the threat he posed. Each of the
scenes was edited to ensure that the emphasis remained
on elements crucial to the plot.

The BBC went on to say that the film was scheduled

to begin almost two hours after the Watershed and had
been preceded by an announcement concerning the
nature of its content.

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed the film. It considered that
although it may not have had universal appeal, the
portrayal of violence was in keeping with the macabre
tenor of the film. In the context of a well-known film,
broadcast after the Watershed, the Panel took the view
that the portrayal of violence would have been unlikely
to have caused offence to the majority of the audience.
The complaint was not upheld.

Not upheld CN 645

Have | Got Old News For You

BBCZ, 13 July 1998, 2200-2230 .. oo
The Complaint

Two viewers complained about different aspects of this
programme. One objected to anti-French comments
made by a comedian, the other to the use of bad language.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that there had been no intention to incite
racial violence. The comedian had expressed a personal
prejudice which drew as many jeers as laughs. When
France was mentioned again in the final round another
guest had taken the opportunity to condemn the
comedian’s “appalling jokes”.

My Wonderful Life

TV, 22 May 1998,2000-2030 ”
The Complaint

A viewer complained about sexual content inappropriate
for the time of broadcast.

The Broadcaster’s Statement

Granada Television said that this highly successful
comedy was now in its second series. Sexual relationships
were often key to comedy dramas transmitted both
before and after the Watershed and viewers were familiar
with this being addressed. However, Granada Television
always carefully considered the content of programmes
of this kind and was clear that, during family viewing
time, the sexual nature of any relationship should be
clear only by implication. There was no representation of
sex or nudity and it did not consider that what was said
was too explicit.

The BSC’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the comedy
series. It acknowledged the conventions of the series and
considered a scene of two characters dressing, following
a presumed sexual encounter, was unlikely to have
exceeded the expectations of many among the audience.
In considering a scene set in a bath, it had reservations
about the necessity of the degree of sexual language,
albeit relatively mild, in a programme broadcast at that
time. On balance, however, the Panel took the view that
the content had not exceeded acceptable boundaries. The
complaint was not upheld.

Not upbeld CN 692

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed this repeat of the
well-established satirical news quiz. It took the view
that nothing had been said which strayed beyond the
normal robust style of the programme, broadcast after
the Watershed on a minority channel. The complaints
were not upheld.

Not upbeld CN 948.2

Broadcasting Standards Commission 11



Complaints concerning standards

Children’s Hospital

BBCI, 12 May 1998, 2000-2030 e
The Complaint

A viewer complained that no warning was given at the
start of this programme about the very distressing
content shown.

The Broadcaster’s Statement

The BBC explained that this was the thirty-first episode
of forty filmed at Alder Hey children’s hospital in
Liverpool. On this occasion, the Radio Times had drawn
attention to “the heart-breaking dilemma of parents with
a chronically ill daughter” and there was a pre-
transmission announcement which spoke of parents
being seen to make “the most difficult decision of their
lives”. The broadcaster believed that proper efforts were
therefore made to make the audience aware of the
serious nature of the content. Regular viewers would
have known that stories were followed up and this
edition featured updates on the cases of two patients
featured the previous week.

The BBC went on to say that the filming of a young girl
with leukaemia was undertaken with the full co-
operation at all times of the hospital staff and the child’s
family. The programme was shown before transmission
to all involved, including the young girl, and sequences
had been removed in order to avoid adding to the
family’s distress. The family, the team and the hospital
professionals were all keen for the child’s case to be
included for two reasons: the need to give a proper
impression of the work of such a hospital and the need
to make clear the unpredictability of illness. The
broadcaster regretted any distress caused by the footage
but believed transmitting it was in the public interest and
that the sequences included were legitimate in the context
of a topical medical programme.

The BSC’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It took the
view that, whilst some scenes were distressing, the subject
was handled responsibly and an accurate depiction of
hospital life had been portrayed. The Panel noted the
programme was part of a long running series and
believed that the majority of viewers would have been
aware of its format. It considered the pre-transmission
announcement had been adequate to alert viewers to the
programme’s content. In conclusion, the Panel believed
that the programme did not breach the boundaries of
acceptability. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 652

12 Broadcasting Standards Commission

Cradle to Grave: The Drop Dead Show

Channel 4, 2 July 1998, 2100-2200 oo i
The Complaint

Eight viewers complained about the use of bad language
and general bad taste.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 Television stated that the underlying aim of
“The Drop Dead Show” was to present important advice
on broad aspects of lifestyle and the medical implications
in terms of life expectancy and mortality, within a
programme format which would appeal to a viewing
audience who might otherwise not watch a more
orthodox medical or health documentary programme.
The innovative and experimental approach was
consistent with the statutory programming remit as a
minority broadcaster and was especially validated by the
substantial medical research underpinning the
programme and the participation of various health
professionals.

The broadcaster went on to state that the programme set
out to discuss the serious subject of bowel cancer
whereby a consultant bowel surgeon appeared on stage
and explained that bowel cancer is, to a very significant
degree, preventable and treatable providing it is
diagnosed early enough. The consultant was asked to
comment upon the medical implications of the
appearance of stools in three photographs. Audience
participants were invited onto the stage with the
consultant before taking part in the light-hearted and
discreetly filmed contest to pass a motion.

The broadcaster took the view that, notwithstanding the
unorthodox format for a presentation of this nature, the
medical context of the item was serious, informative and
very clearly presented and its inclusion within the
programme was entirely justified. The format of the
programme was the result of a conscious decision to
reach a particular viewing audience and Channel 4 were
satisfied that the medical context and purpose negated
the potential for offence.

The BSC’s Finding

The Standards Committee viewed the programme.
Although it acknowledged that the nature of the
programme may not have had universal appeal, it
considered the discussion of health issues was within an
educational context and took the view that it was
unlikely to have caused offence to the majority of the
audience. The complaints were not upheld.

Not upbeld CN 860.8



The Alan Davies Show
BBC Radio 4, 3 June 1998, 1830-1900 oo
The Complaint

A listener complained about the use of bad language.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that Alan Davies was a well established
performer whose distinctive style attracted appreciative
audiences. While the dialogue did include some strong
language, the terms involved were not among those
which cause offence to the majority of viewers and
listeners, according to research which the Commission
carried out. The BBC explained that the overwhelming
majority of listeners to Radio 4 at all times of day were
adults and that the show was one of a number of comedy
shows which could be heard at that time.

The BSC’s Finding

A Standards Panel listened to the programme.

It considered that within the context of a comedy
programme, aimed at an adult audience, on a speech
based radio station, the language used was unlikely

to have exceeded the expectations of the majority of the
audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 735

The Big Breakfast

Channel 4, 7 May 1998, 0700:0900... oo
The Complaint

A viewer complained of offensive and insensitive
comments at a time when children were likely to have
been watching.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said the programme, which included the
Newspaper Review, had an established reputation for
addressing issues in a light-hearted and irreverent
fashion. The presenter had reviewed three quirky stories
from that morning’s newspapers. Comments about
football and arthritis were clearly ironic and in keeping
with the programme’s humorous style. A sexual reference
had been brief and sotto voce and likely to have been
meaningless to children.

Complaints concerning standards

Advertisement for Lucozade

ITV, Various Dates and THMES. s :
The Complaint

Eighteen viewers complained that the advertisement
contained an unacceptable level of nudity and sexual
innuendo for broadcast pre-Watershed. One also
complained that the advert was offensive to women.

The Broadcaster’s Statement

The BACC explained that the advertisement was
approved with the provision that it should not be shown
adjacent to children’s programmes.

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed the advertisement and
acknowledged the steps taken by the broadcaster.

It considered that although the earthy humour may not
have had universal appeal, the levels of nudity and sexual
innuendo had not exceeded acceptable limits. Also, the
Panel considered that the advertisement’s portrayal of
women would not have caused widespread offence.

The complaints were not upheld.

Not upheld CN 768.18

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed the programme. It considered
that the three comments complained of were in keeping
with the established style of the programme and were
unlikely to have caused offence to the majority of
viewers. It also took the view that most children

would not have understood the sexual reference. The
complaint was not upheld.

Not upbeld CN 631

Broadcasting Standards Commission 1 3



Complaints concerning standards

Trail for Omen IV

ITY, 30 June 1998, 1230PM o
The Complaint

A viewer complained that this trailer for a post-
Watershed film was broadcast during the day and may
have frightened children.

The Broadcaster’s Statement

Westcountry Television explained that the trail was
broadcast before the lunch-time local and national news
on a day when children were at school and when the
theme and content of programming, as well as the
composition of the audience, was overwhelmingly adult.
The broadcaster believed that, whilst Omen IV was
properly a post-Watershed film, the trailer did not
contain anything which was in itself offensive.

The BSC’s Finding

A Standards Panel watched the trailer. It took the view
that the content, which showed some unexplained fear
and a distant shot of a man with his clothes ablaze,
would not have exceeded the expectations of the majority
of the audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 857

Kickboxer llI: The Art of War
ITV, 13 June 1998, 2225-0010 oo
The Complaint

Two viewers complained about violence.

The Broadcaster’s Statement

London Weekend Television said the film had been
viewed prior to broadcast by ITV’s Acquired Viewing
Group. The film was broadcast after 22.00 and had been
preceded by an unambiguous warning to highlight the
violent nature of the film. The BBFC certification for the
video release was “18” with no cuts required and after
some deliberation it had been decided that cuts would
not be necessary for ITV’s first transmission.

LWT said that the violent shooting complained about
had clearly been used to signal the evil and amoral
nature of one of the characters and this had been
emphasised by the expression of horror and regret shown
by the perpetrator’s accomplice.

The climatic scene, in which a young boy appeared to
stab the same character, had been dramatically justified

14 Broadcasting Standards Commission

The Breakfast Show
BBC Radio 1, 2 July 1998, 0630-0900 oo }
The Complaint

A listener complained about offensive remarks.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the presenter was popular with the
Radio 1 audience, the majority of whom enjoyed his
exuberant “laddish” humour. He plainly did not take
himself too seriously, often making comments which
were more mischievous provocation than expressions of
actual opinion.

The BSC’s Finding

A Standards Panel listened to the programme. It took
account of the established format of the programme and
its customary style, and considered that, while it may not
have universal appeal, the content was unlikely to have
caused offence to the majority of the audience. The
complaint was not upheld.

Not upbeld CN 889

and non-explicit. The boy had sought revenge against
those who had kidnapped his sister and until that scene
had not taken part in any violent acts. After the stabbing
the boy had been shocked and horrified and the films
main character said to him “Killing somebody never
makes you feel good”.

The BSC’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It noted
that the programme had been preceded by a clear and
unambiguous warning about violent content and it had
been broadcast late at night, well after the Watershed.
The Panel considered that, while the film would not have
appealed to all tastes, the violence had not exceeded
acceptable boundaries. The complaints were not upheld.

Not upbeld CN 789



Strassman

ITV, 23 May 1998, 2200-2230 )
The Complaint

Two viewers complained about bad language

and sexual references.

The Broadcaster’s Statement

London Weekend Television said this show which
featured a ventriloquist and his puppet, was modern
and irreverent, contained sexual innuendo and was
firmly targeted at an adult audience. Some care had
therefore been taken with the press information given
to listings magazines and daily newspapers to identify
clearly the nature of the programme and to minimise
the likelihood of viewers being surprised by the tone or
content of the programme. The programme had been
transmitted an hour after the Watershed. Although
there had been examples of “bad behaviour” from the
puppet, the programme had not contained any material
which went beyond the boundaries of acceptability for
the time of transmission.

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed the programme. It concluded
that the nature of the programme had, on balance,

been sufficiently signposted. It took the view that the
humour, although graphic, would not have exceeded
the expectations of the majority of the audience for a
late-night adult comedy programme. The complaints
were not upheld.

Not upheld CN 681.2

Telly Addicts

BBC1, 6 July 1998, 19001930
The Complaint

A viewer complained that a montage of excerpts from
Sri-Lankan popular television was accompanied by a
mocking commentary.

The Broadcaster’s Statement

The BBC explained that the spoof guide to foreign
television was a regular feature of this popular quiz
show and a different country was selected each week.
Its style - combining footage from programmes with
tongue-in-cheek commentary - had been widely used
in entertainment programmes and advertisements.
The broadcaster believed most viewers would have
recognised it as a light-hearted item in which there was
no intention to introduce a jingoistic tone nor to be
generally offensive.

Complaints concerning standards

EastEnders

BBC 1,2 June 1998, 1930-2000 e i
The Complaint

Two viewers complained of gratuitous violence

in this episode.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said the scene complained of was the
culmination of a storyline developed over several
episodes concerning a protection racket. EastEnders
narratives were underpinned by a clear moral sense,
with characters seen to behave badly eventually facing
the consequences of their wrongdoing. The programme
sought to reflect contemporary themes but the dramatic
force was conveyed by the use of lighting, camera angle
and focus on the characters faces without the portrayal
of actual violence.

The BSC’s Finding

A Standards Panel viewed the programme. It considered
that the scenes portrayed were not too graphic for
showing before the Watershed and would not have
exceeded audience expectations for a soap opera.

The complaints were not upheld

Not upheld CN 715/777

The BSC’s Findings

A Standards Panel viewed the item. It took the view that
it would not have caused widespread concern and the
majority of viewers would have taken it in the spirit in
which it was intended. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 903

Broadcasting Standards Commission 1 5



Complaints concerning standards

The complaints summarised below were not upheld and no statement was required from the broadcaster. Complaints
may not be upheld because the content was considered likely to be within the expectations of the audience for the type
of programme; or the programme was appropriately labelled or scheduled, or the content was deemed acceptable
within the context in which it was broadcast.

CN 642 The Jerry Springer Show v 5.5.98 1330-1415  Sex
1 complaint inappropriate scheduling )
CN 661 Bobby McVay Touch Radio 15.5.98 1000-1300 Taste

1 complaint profanity

CN 720 Panorama BBC1 1.6.98 2200-2240 Taste
1 complaint treatment of bereaved

CN 736.3 The Ruth Rendell Mysteries: Going Wrong 1TV 2.6.98 2100-2200
3 complaints  sexual activity Sex
CN 773 lan Collins Talk Radio 11.6.98 0100-0500 Violence

1 complaint cruelty to animals

CN 795.2 Bramwell TV 18.6.98 2000-2200 Sex
2 complaints  scheduling of sexual material

CN 806 Goodness Gracious Me BBC Radio 4  18.6.98 1830-1900 Taste
1 complaint bad language

CN 825/940  The Crying Game Channel 4 25.6.98 2200-0005 Taste
200mPIAINtS | DAAIBNGUAGE | ....oooeeoeesesossss s s st sssesssesis s st s s s s s s s s s s s s st st s s s
CN 826 Advertisement for First Sport ITv 24.6.98 2100 Violence

1 complaint glamorised violence )
CN 829 The Way It Is BBC Radio 4 10.6.98 2300-2330 Taste

1 complaint human suffering

CN 833 Advertisement for McDonalds Talk Radio June 98

1 complaint racial stereotyping and anti-Semitism. Taste )
CN 836 The Jerry Springer Show v 22.6.98 1330-1415 Sex

1 complaint sexism and partial nudity

CN 850 Don’t Try This at Home ITVv 20.6.98 1845-1945 Taste
1 complaint trivialising death and distasteful footage

CN 872.2 The Way It Is BBC Radio 4 1.7.98 2300-2330 Multi
2 complaints  sexual jokes/mockery of Christianity

CN 887.2 Hot Property Channel 5 6.7.98 2000- Multi
2 complaints  bad taste and nudity

CN 893 EastEnders BBC1 9.7.98 1925-2030 Taste
1 complaint frightened child actor

CN 895.5 Don’t Try This at Home ITV 4.7.98 1845-1945 Violence
5 complaints  cruelty to animals

CN 904.2 Fantasy World Cup Live ITV 8.7.98 2240-2315 Multi
2 complaints incitement to violence/sexual content

1 6 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

CN 905/920  Television Greatest Hits BBC1 13.7.98 1900-1930 Taste
2.0omplaints  references 10 OOTION | . cooeooeooesses sttt
CN 907 Nine O’Clock News BBC1 9.7.98 2100-2130  Violence

1 complaint violent and distressing scenes )
CN 908.3 The Way It Is BBC Radio 4 8.7.98 2300-2330 Taste

3 complaint trivialisation of the death of Princess of Wales

CN 919 Men Behaving Badly BBC1 4.6.98 2130-2200 Taste

1 complaint bad taste )
CN 921 Far From the Madding Crowd ITv 13.7.98 2100-2200 Sex

1 complaint sexual activity

CN 925 The Message BBCR4 10.7.98 1630-1700  Taste

1 complaint mockery of Christianity

CN 1014.2 Advertisement for Peugeot 306 ITv Various Various Sex

3 complaints  inappropriate sexual innuendo )
CN 941 Love, Pray and Do the Dishes BBC Radio 4  3.7.98 1130-1204 Taste

1 complaint profanity

CN 947 Designs on Your .... Loo Channel 4 1.7.98 2100 Sex
1.00MPIAINt | MBIE GENIAIA | e s
CN 955.4 Cub Culture Channel 5 15.7.98 2030-2100  Sex

4 complaints  inappropriate sexual content )
CN 957 She Channel 4 18.7.98 1300-1500 Sex

1 complaint nudity

CN 963 Team Knightrider ITV 18.7.98 1725-1815 Violence

1 complaint violence and torture )
CN 966 The New Adventures of Robin Hood Channel 5 18.7.98 0930-1030 Taste

1 complaint inappropriate scene

CN 974.2 Have | Got News For You BBC2 20.7.98 2100-2130 Taste
2.complaints  bad IaNgUAGE/CTUS NUMOUL | oottt
CN 985 Not a Lot of People Know That BBC1 27.7.98 2300-2330 Taste

1 complaint racist joke )
CN 993 Ruby BBC2 13.7.98 2315-0000 Sex

1 complaint salacious content

CN 1000 Summer Rites Channel 4 27.7.98 1950-2000 Taste
1.complaint | Rromotion Of NOMOSEXUBIILY . eeeeeoeeoeesessee oottt
CN 1004 The Chart Show ITv 25.7.98 1100-1140  Taste

1 complaint unsuitable video )
CN 1005 Live Wire BBC1 25.7.98 2100-2220 Taste

1 complaint bad language

CN 1019 The Bill ITV 21.7.98 2000-2030 Sex

1 complaint portrayal of casual sex )
CN 1030 Top of the Pops BBC1 24.7.98 1930-2000 Sex

1 complaint sexually suggestive lyrics

Broadcasting Standards Commission 17



